Status verandering slimme meter
Onze portal krijgt de data van uw netbeheerder. Wij vragen elke dag deze data op en verwerken dat zodat u dagelijks op de hoogte kunt zijn van uw verbruik.
Nu kan het zijn dat wij in plaats van data een fout terug krijgen van de netbeheerder. Omdat dit betekent dat er geen data is stellen we u hiervan op de hoogte. Er kunnen verschillende dingen mis gaan. U ziet hieronder een overzicht van foutcodes die wij kunnen ontvangen. In de mail die u van ons gehad heeft kunt u zien om welke fout het bij u gaat.
-
007 - Geen slimme meter op de EAN-aansluiting op gevraagde datum
U kunt hier het beste contact over opnemen met de netbeheerder om te vragen of het mogelijk is om een slimme meter te laten plaatsen.
-
012 - Gevraagde meetdata niet beschikbaar, meter tijdelijk in storing
Dit is het standaard antwoord van alle netbeheerders bij deze storing:
Bij foutcode 012 staat deze meter ‘tijdelijk’ in storing. Het probleem lost zich meetal vanzelf op. De afspraak is dat de doorlooptijd voor het oplossen van de uitleesstoring maximaal 10 werkdagen mag duren.
Het heeft helaas geen zin te bellen met uw netbeheerder. Op de klantenservice kunnen zij geen storingen inzien. Dat kan alleen hun afdeling marktpartijen, waar wij mee in contact staan. Deze storing lost zichzelf meestal op, maar dat kan even duren. Mocht dat niet zo zijn, dan pakt de netbeheerder het op.
-
013 - Dit specifieke verzoek kan niet worden uitgevoerd door de meter
Foutcode 013 geeft aan dat het opvragen van de data niet lukt. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat uw meter gewisseld is voor een nieuwe. Meestal heeft u snel na deze melding weer data.
Het heeft helaas geen zin te bellen met uw netbeheerder. Op de klantenservice kunnen zij geen storingen inzien. Dat kan alleen hun afdeling marktpartijen, waar wij mee in contact staan. De netbeheerder weet er in ieder geval van, en is ermee bezig.
-
014 - Gevraagde meetdata niet beschikbaar: storing bekend en in behandeling
Foutcode 014 geeft aan dat deze meter in storing is. De afspraak is dat de doorlooptijd voor het oplossen van de uitleesstoring maximaal 2 maanden mag duren.
Het heeft helaas geen zin te bellen met uw netbeheerder. Op de klantenservice kunnen zij geen storingen inzien. Dat kan alleen hun afdeling marktpartijen, waar wij mee in contact staan. De netbeheerder weet er in ieder geval van, en is ermee bezig.
-
038 - De slimme meter staat administratief uit.
Wij kunnen geen data ontvangen omdat de meter op administratief uit staat. Dit kunt u laten aanpassen door uw netbeheerder. U kunt bij uw netbeheerder aangeven dat u uw meter op administratief aan wil zetten. Dit kunt u in de meeste gevallen zelf doen via de site van uw netbeheerder.
-
039 - Er hangt een technisch niet op afstand uitleesbare slimme meter
Dit is de meest vervelende storingsmelding. Dit geeft namelijk aan dat uw meter niet door de netbeheerder uitgelezen kan worden. Een van de meest voorkomende reden hiervan is een dekkingsprobleem voor uw locatie. Dit wil zeggen dat uw netbeheerder uw meter niet kan bereiken via het netwerk wat zij hiervoor gebruiken. De kans dat u ooit data gaat krijgen is helaas heel klein.